W tym dziale mogą Państwo dowiedzieć się nieco więcej na temat tego jak pracujemy oraz jak powstaje grafika 3d. Nawet najprostsze projekty graficzne to złożony proces, który postaram się wyjaśnić w możliwie najbardziej przystępny sposób.

Każdy projekt w grafice 3d zaczyna się od przygotowania planu działania. Pierwszym etapem produkcji jest modelowanie, ale aby przystąpić do pracy musimy wiedzieć co będziemy modelować i tu często wspieramy się różnego rodzaju referencjami. Mogą to być zdjęcia, szkice ,rysunki jak również fizyczne obiekty. Proces modelowania jest żmudny i powolny, ale oczywiście dużo zależy od umiejętności samego grafika. Modelowanie 3d jest etapem dosyć trudnym i potrzeba wielu lat praktyki, aby stać się dobrym modelarzem. Wykorzystując odpowiednie narzędzia, które dostarczają nam programy do tworzenia grafiki 3d oraz stosując odpowiedni workflow możemy wymodelować wszystko co tylko przyjdzie nam do głowy.

Zależnie od tego czy tworzymy animację czy tylko nieruchomy obrazek następnym etapem produkcji jest animacja lub rendering.

Jeśli przyjmiemy, że tworzymy nieruchomy obrazek następnym etapem produkcji będzie „rendering”, na który składa się wiele czynności. Zaczynamy od ustawienia obiektów w scenie oraz kamer, na tym etapie robimy to tylko „mnie więcej” tak, aby mieć pogląd na to co się dzieje w scenie. Następnie dodajemy światła i tu zaczyna pojawiać się magia. Od tego jak będzie ustawione światło w scenie zależy końcowy efekt. Oczywiście światło oraz wszystko co znajduje się w scenie, możemy dowolnie zmieniać, aż do momentu finalnego renderingu. Po wstępnym ustawieniu oświetlenia przystępujemy do nadawania pożądanych właściwości powierzchniom obiektów. Na tym etapie mówiąc pokrótce nakładane są tekstury w postaci zdjęć czy rysunków. Mogą to być również  tekstury proceduralne tworzone w programie w którym pracujemy. Oprócz tekstur stosowane są również tak zwane
„shadery”, dzięki którym możemy uzyskać efekt szkła czy metalu.

Kiedy stwierdzimy, że uzyskaliśmy zadowalający efekt (zwykle następuje to po wielu godzinach ustawiania parametrów, przesuwania suwaczków i świateł oraz szukania dobrego kadru), wtedy możemy przejść do tak zwanego renderingu. Jest to bardzo złożony proces wymagający od komputera milionów obliczeń dlatego też jest bardzo powolny. Czas renderingu pojedynczej klatki uzależniony jest od tego, jak wiele obiektów mamy w naszej scenie, jak również od rodzaju i ilości świateł jakich użyliśmy oraz materiałów nałożonych na obiekty. Może on trwać od kilku sekund nawet do kilku godzin dla jednej klatki.

Proces ten przedstawiłem w bardzo dużym skrócie jednak mam nadziej że choć trochę udało mi się  przybliżyć i rozjaśnić Państwu powyższy temat.

Autor: Tomasz Jaworski

Od morza do złoża

Animacja 3D od morza do złoża

Projekt przygotowany na potrzeby kampanii informacyjnej Państwowego Instytutu Geologicznego opowiadający o powstaniu gazu z łupków.

Czytaj więcej: Od morza do złoża

Ekspres do kawy

Każdy obiekt tworzony w grafice 3d podlega podobnemu procesowi produkcji. Jak napisałem w poprzednim artykule składa się na niego modelowanie, teksturowanie, animacja oraz rendering.

Czytaj więcej: Ekspres do kawy

Laser tnący Mitsubishi ML 3015 eX

Można by zapytać po co robić animację maszyny skoro można nakręcić film? Tak to prawda można nakręcić film, ale jeśli chcemy, aby film był na odpowiednim poziomie, będzie to trudne i kosztowne.

Czytaj więcej: Laser tnący Mitsubishi ML 3015 eX

Możemy pracować dla Ciebie Masz ciekawy pomysł, lub wizję produktu? Skontaktuj się z nami.

Napisz do nas.