Od morza do złoża

Projekt przygotowany na potrzeby kampanii informacyjnej Państwowego Instytutu Geologicznego opowiadający o powstaniu gazu z łupków.

Animacja została wykonana w technice 3d przy użyciu programów Lightwave 3d, Blender 3d oraz After Effects. Film przenosi nas z czasów teraźniejszych aż o 430 milionów lat wstecz do zamierzchłej przeszłości zwanej epoką sylurską. Czasów gdy życie kwitło głównie w morzu a lądy porastały bardzo nieliczne rośliny. To właśnie wtedy na terenie obecnej Polski swój początek miało formowanie się gazu łupkowego. Potrzeba było dziesiątek milionów lat aby szczątki organiczne za pomocą temperatury i ogromnego ciśnienia przekształciły się w gaz zwany dzisiaj gazem łupkowym.

Projekt rozpoczęliśmy od zebrania materiałów referencyjnych. Na tym etapie pomoc merytoryczna specjalistów z Państwowego Instytutu Geologicznego okazała się nieoceniona. Spędziliśmy wiele czasu na konsultacjach, dostaliśmy mnóstwo materiałów pomocniczych począwszy od zdjęć, szkiców, publikacji i książek a na wizycie w Muzeum Geologicznym kończąc.

Niektóre z nich można obejrzeć poniżej:

 Przygotowanie, materiały do animacji 3d

 

Mając niezbędną wiedzę mogliśmy przystąpić do działania i jak zwykle zaczęliśmy od stworzenia modeli. Projekt wymagał  przygotowania wielu obiektów, zaczynając od małych trylobitów przez łodziki, ryby, wielkoraki, roślinność na modelu terenu kończąc.  
Poniżej kilka obrazków przedstawiających stworzone przez nas modele.

Przygotowane modele animacji 3D

Jeszcze więcej modeli.

kolejne modele 3D

Fragment  górzystego terenu oraz model kuchni użytej w scenie z kuchenką gazową.

model terenu

model kuchni

 

Kiedy wszystkie modele 3d były już gotowe, mogliśmy przystąpić do animacji. Tu również czekało na nas bardzo dużo pracy. Animacji wymagały dziesiątki podwodnych zwierząt i roślin. Musieliśmy również stworzyć cały ląd oraz podwodny świat. Nie było to łatwe, ponieważ w niektórych scenach mieliśmy nawet kilka milionów obiektów. Mam na myśli nie tylko rośliny i zwierzęta, ale również kamienie i skały.

Przystępujemy do animacji

 

Dno sylurskiego morza- obraz przed renderingiem

Dno morza przed renderingiem

 

Łodziki i graptolity- podgląd sceny w trybie wireframe.

podgląd sceny w trybie wireframe

 

Po ukończeniu animacji przyszedł czas teksturowania i renderingu. Efekty naszych starań można
obejrzeć na poniższych obrazkach.                  
 
Łodziki oraz graptolity w swoim naturalnym środowisku.

Scena z animacj

 

Od lewej: Wielkorak ,Łodzik, Trylobit oraz graptolit.

Modele z animacji

podmorskie stworzenia

Elementy animacji 

 

Temperatura oraz ogromne ciśnienie spowodowały przemianę szczątków organicznych  w gaz.

Wizualizacja warstw dna morza

 

Schematyczny obraz przekroju skały łupkowej z uwięzionym w środku gazem (gaz zaznaczony pomarańczowym kolorem)

Schematyczny obraz przekroju skały łupkowej

Tak oto po niemal dwóch miesiącach ciężkiej pracy film został ukończony. Podczas tego projektu wiele się nauczyliśmy jako studio, mieliśmy też okazje sprawdzić swoje możliwości oraz przetestować nowe technologie.   

 

 

 

Możemy pracować dla Ciebie Masz ciekawy pomysł, lub wizję produktu? Skontaktuj się z nami.

Napisz do nas.